Incompany

Incompany

Systemisch advies binnen je bedrijf


Ben je een bedrijfseigenaar, directeur of manager en wil je inzicht in wat er speelt?

Een systemische coaching ofwel een systemisch gesprek is erop gericht om snel door te dringen tot de kern van een probleem, een (ongewenst) patroon of om te helpen met het maken van belangrijke beslissingen binnen je bedrijf.
Er zijn geen lange trajecten nodig, het geeft je doorgaans met één of twee gesprekken al directe en diepe inzichten waardoor je snel weer in de juiste richting verder kunt.
(Deze gesprekken zijn alleen bedoeld voor personen met beslissingsbevoegdheid binnen een bedrijf.)

Kern



Waarom systemisch benaderen?

Een systemisch consult is beduidend anders dan een 'normaal' gesprek of consult vanwege de zienswijze en benadering. Een probleem of vraagstuk wordt altijd bekeken binnen de grotere (systemische) context van het bedrijf zelf. En daarin spelen zowel de zichtbare elementen, maar zeker ook de meer onzichtbare elementen een rol.

 


Zichtbare elementen binnen een bedrijf

De voor de hand liggende elementen waaruit een het bedrijf (of organisatie) bestaat zijn natuurlijk de mensen die het bedrijf hebben opgericht, personen die het bedrijf leiding geven, werknemers; allemaal personen met hun inzet en met verschillende functies op de verschillende lagen binnen de organisatie. 
Andere zichtbare elementen zijn bijvoorbeeld de producten, aangeboden diensten, locaties zoals kantoren, winkels of fabrieken. Een herkenbaar logo, slogan of identiteit van een bedrijf, social media activiteiten, een bepaalde doelgroep of aanhang enzovoort.

 

De meer onzichtbare elementen binnen een bedrijf

Daarnaast heb je te maken met de minder zichtbare elementen binnen een bedrijf zoals missie en visie, normen en waarden, de werksfeer, de managementstijl, besluitvormingsprocessen, kennis en expertise, partnerschappen en stakeholderrelaties.
Maar ook de emotionele en psychologische factoren, zoals bijvoorbeeld de motivatie, betrokkenheid, tevredenheid en de persoonlijke situatie van medewerkers.
En heel belangrijk, en waarvan meestal niet gerealiseerd wordt dat dit een factor is die op een onbewust niveau erg kan doorwerken in het hier en nu, is bijvoorbeeld de geschiedenis van een bedrijf en wat er zich in het verleden heeft afgespeeld op de verschillende lagen en op de verschillende werkplekken binnen de organisatie. Is een belangrijk persoon voor de organisatie bijvoorbeeld niet goed weggegaan of wordt doodgezwegen, zijn er traumatische of impactvolle gebeurtenissen voorgevallen in het verleden? Dit zijn elementen die nog steeds een stempel kunnen drukken en verschillende vormen kunnen aannemen in het heden.

 

Waarvoor een systemisch gesprek?

Het kan heel fijn zijn om een paar systemisch kijkende ogen mee te laten kijken met de uitdagingen die je tegenkomt binnen je bedrijf omdat het je vaak op een ander been zet. Je kunt iets benaderen vanaf een andere kant en zo nieuwe perspectieven zien. 

Mogelijke aanleidingen tot dieper onderzoek:

  • Als er een bepaald gemak, zin of flow mist binnen het management, of gaandeweg verloren is geraakt.
  • Als het bedrijf twijfelt bij het maken van belangrijke of impactvolle keuzes die veel invloed zullen hebben op het bedrijf zelf en/of op de toekomst.
  • Bij een fusie, overname of wisseling van eigenaren.
  • Bij leiderschaps- of loopbaanvraagstukken.
  • Bij vragen zoals; wat is mijn (mogelijke nieuwe) plaats binnen het bedrijf?
  • Als er een onderhuidse of sluimerende onvrede binnen de organisatie heerst die niet goed te benoemen of te duiden is.
  • Wanneer verschillende, elkaar opvolgende leidinggevenden, kampen met dezelfde problemen binnen de organisatie.
  • Als een bepaald probleem of conflict al lang bestaat en er (nog) geen oplossing voor is gevonden.
  • Wanneer bepaalde werknemers ondanks opleiding, ervaring en kwaliteit niet goed uit de verf komen.
  • Als er een hoog verloop is en medewerkers dus de neiging hebben te willen vertrekken.
  • Als er (terugkerend of bij meerdere personen) burn-out klachten voorkomen.
  • Enz. enz. 

 

Systemische gesprekspartner

Je gesprekspartner in een zakelijk systemisch consult is Elmer Hendrix.
Met zijn 25 jaar ervaring en messcherp inzicht ben je met hem in goede handen. 

 

Afspraak maken?

Wil je graag een afspraak maken voor een systemisch bedrijfsconsult of meer informatie? Stuur een mail naar info@ivsw.nl of bel ons op: 085-029 11 77

 

Tijdens een systemisch gesprek wordt géén gebruik gemaakt van organisatieopstellingen (een werkwijze die doorgaans een dagdeel of dag in beslag neemt en waarbij gebruik gemaakt wordt van zogenaamde representanten).
Mocht dat na een gesprek nog nodig of gewenst zijn, dan kunnen we daarvoor doorverwijzen naar mensen waarmee we nauw samenwerken.

Top