Werken met gastcliënten
Gedurende de hele opleiding wordt er veel opgesteld en geoefend. Een zeer essentieel onderdeel hierin is het werken met gastcliënten, ofwel live-casussen.
We verwachten van de deelnemer dat hij of zij deze gastcliënten zoekt, (en liefst ook) vindt en aandraagt.
Wat moet je in acht houden bij het zoeken en aanmelden van gastcliënten:
- Begin op tijd met het zoeken en werven van gastcliënten in je eigen kring en netwerk (dit kan eventueel al vóór de start van je opleiding). We hebben veel ruimte binnen de opleiding ingebouwd voor het werken met live-casussen, dus je kunt meerdere gastcliënten aandragen.
- De gastcliënt / het bedrijf moet natuurlijk wel een relevante vraag of probleem hebben.
- Kies liefst voor de wat grotere bedrijven en organisaties om het zo leerzaam mogelijk te houden.
- Vraag als het kan personen (gast die de vraag inbrengt) die zo hoog mogelijk in de bedrijfsstructuur zitten (directeur, eigenaar, CEO) zodat we de permissie hebben om zoveel mogelijk ‘lagen’ van het bedrijf te kunnen opstellen.
- De deelnemer die de gastcliënt heeft ingebracht heeft de keuze om de opstelling zelf te begeleiden of dat (desgewenst) aan een collega-deelnemer over te laten.
- Het contact met de gastcliënt gebeurt uitsluitend met en via de deelnemer, het IVSW blijft daarbuiten.
- De gastcliënten dienen altijd door de deelnemer per email bij ons aangemeld te worden. We sturen vóór aanvang, en tijdens de opleiding, regelmatig een overzicht toe met de dagen en tijden die (nog) beschikbaar zijn voor gastcliënten.
- Ook al gebruiken wij deze casussen en gastcliënten om van te leren, het blijven natuurlijk echte problemen van echte mensen. We verwachten van alle deelnemers om de gastcliënten en het bedrijf of organisatie waar ze werkzaam, met respect te behandelen en hun privacy te waarborgen. Over de vragen en thema’s die ingebracht worden, en over de processen die zich tijdens opstellingen laten zien, wordt buiten de groep niet gesproken.
Een gastcliënt is welkom om tijdens zijn of haar opstelling, een heel dagdeel of desgewenst de hele dag aanwezig te zijn. Mocht de cliënt mee willen lunchen, dan dit graag van tevoren aangeven!
De kosten van de dagvergoeding en de lunch (35,-) dienen op de dag zelf contant te worden voldaan.