Fake it until you make it

Fake it until you make it

Het mooie van het werken met familieopstellingen is dat je ook heel vaak als representant fungeert en daarmee letterlijk mag en kan ervaren hoe het voelt om een ander te zijn. Het kan je veel inzicht geven maar ook nederigheid en respect. Mensen of ‘rollen’ waar je geneigd was een oordeel over te hebben, zoals die vader die alcoholist was en zijn gezin sloeg.

Of de moeder die koud en afstandelijk was, krijgen ineens diepte en worden menselijk. Je kunt niet anders dan voelen dat iedereen een bepaald verhaal met zich meedraagt, en dat er meestal veel overlevingsgedrag en een zwaar lot aan vooraf zijn gegaan voordat ze ‘de alcoholist’ of ‘de ongevoelige moeder’ zijn geworden.

De andere kant is er ook; als representant kun je in een ‘rol’ terecht komen die je even optilt en je boven alles uit laat kijken, zoals het representeren van de Dood of het Leven waarin je bijvoorbeeld totale oordeelloosheid en een ‘grootsheid’ kunt ervaren.
Maar de leukste en de meest plezierige rol die ik ooit heb mogen beleven was toen ik iemands broertje mocht representeren met het syndroom van Down.
Wauw, ik was me heel scherp bewust van alles en iedereen en kon voelen hoe alle mensen om me heen zo aan het worstelen waren; zich zorgen makend, zich anders voordeden dan ze zich voelde, geheimen achter hielden, kortom het leven nogal zwaar en ingewikkeld maakte. Dat voelde ik, maar tegelijkertijd voelde ik heel veel liefde voor iedereen om me heen. Ik begreep hun verwikkelingen niet, maar het belemmerde me geen moment om toch van ze te houden, ze te knuffelen en helemaal ongebreideld mezelf te zijn. Ik was geen moment bezig met wat anderen van me zouden denken (dat kwam niet eens in me op) en was ontwapenend eerlijk tegen iedereen.

Wat een heerlijke en leerzame ervaring was dat. Als ik weer eens verdwaald ben in piekeren en zorgen maken over van alles en even niet meer weet hoe ik er uit moet komen, dan schiet deze ervaring soms weer terug in mijn herinnering. Ik raak dan steeds weer ontroerd en probeer te zijn als dat jongetje wiens zijnskracht ik even mocht lenen en leven.

Door die ervaring ben ik anders gaan kijken naar de uitdrukking: ‘Fake it, until you make it.’ Ofwel; als je iets nog niet onder de knie hebt, doe dan net alsof, op een gegeven ogenblik wordt het vanzelf werkelijkheid. Ik proefde bij dat gezegde altijd een beetje een vreemde bijsmaak omdat het klinkt alsof je aan het acteren gaat en iets anders dan jezelf laat zien.
Maar nu begreep ik er iets anders uit: Dit jongetje verstond de kunst van in het ‘Hier en Nu’ zijn, en ik, die mezelf regelmatig verlies in piekeren en zorgen maken, kan deze kunst van hem leren en ‘lenen’! Als ik als representant in zijn huid kruip heeft dit meteen een effect op mijn hele wezen en lichaam: Angst valt weg, spieren worden ontspannen, ik adem rustig, ik ben niet meer bezig met wat anderen vinden van wat ik doe of zeg, ik voel me levendig enz. En ik kan het effect herhalen, puur door de ervaring weer in mijn herinnering terug te halen.

Ik ben er misschien van overtuigd dat ik het moeilijk vind om ongekunsteld mezelf te zijn, maar als ik de onbezorgde kwaliteiten van deze jongen kan representeren, dan zitten die kwaliteiten óók in mij! Mijn hoofd gelooft het misschien nog niet, maar mijn lichaam duidelijk wel.
Deze ervaring/herinnering gebruiken totdat ik het zelf kan, heeft niets te maken met acteren of iets of iemand anders willen zijn dan je in wezen bent, maar alles met een kwaliteit ‘lenen’ totdat je ermee vereenzelvigd bent.
Belangrijk is alleen dat we ons denken kunnen omzeilen, want daarin zetelen de overtuigingen en oordelen die ons beletten om onze huidige werkelijkheid te veranderen. Representant zijn is één van de manieren om het kritische denken te omzeilen en een andere werkelijkheid direct te kunnen ervaren, maar er zijn natuurlijk meer manieren.

Als je het leuk vindt om hiermee een beetje te experimenteren,
dan deel ik graag een simpele oefening met je:

Deel 1 van de oefening:

  • Neem ’s morgen als je wakker wordt, en ’s avonds voordat je gaat slapen (in bed) even 5 minuten de tijd om helemaal ‘aanwezig’ te zijn. Dit doe je door letterlijk te zien, te voelen, te ervaren waar je bent en alles wat je waarneemt vervolgens in jezelf benoemen. Of, als er hardnekkige gedachten doorheen blijven komen, kun je het even hardop zeggen/fluisteren. Bijvoorbeeld; Ik lig in bed, ik voel hoe mijn armen zacht op het bed liggen, ik adem in, ik zie het plafond, ik voel het dekbed tegen mijn wang, ik zie stofdeeltjes dansen in het licht dat door de gordijnen valt enz.
  • Elke keer als je gaat denken (bijv. over wat je die dag allemaal gaat doen) laat je die gedachte weer los en ga je weer verder met voelen en waarnemen.
  • Na verloop van tijd zal het makkelijker worden om niet meer zo snel in je gedachten te schieten en langer aanwezig te blijven. Gedachten zijn op zichzelf geen enkel probleem; als ze komen is het enige wat je hoeft te doen te realiseren dat je aan het denken bent, er geen aandacht meer aan geven en weer terug te gaan naar het voelen en waarnemen.

Het is een eenvoudige oefening maar kan je veel opleveren, het zal gemakkelijker worden om steeds meer, zonder weerstand, simpelweg te kunnen ‘zijn met wat er is’.

Deel 2 van de oefening:

Als je een aantal weken geoefend hebt kun je eventueel doorgaan met deel 2 van de oefening waarin je je werkelijkheid gaat ‘vormen’. Belangrijk is dat je dit NIET doet vanuit weerstand, zoals bijvoorbeeld: ‘Ik ben ziek/onzeker/heb weinig geld en daar baal ik van, ik wil nu eindelijk eens gezond/zelfverzekerd/rijk zijn.’ Als je het zo voelt, ga dan eerst nog een tijdje door met deel 1 van de oefening. Zo gauw je kunt instemmen en kunt ‘zijn’ met je situatie, ben je eraan toe om het nòg beter en leuker voor jezelf te maken.

  • Kies vervolgens één ding wat je graag toegevoegd of veranderd wil zien in je leven en focus je de komende weken daarop. Begin weer met de waarnemings-oefening en sluit daarna de ogen. Stel je vervolgens voor wat je graag wil zien in je leven.
  • Zie, hoor, voel, proef, ervaar het alsof het een echte ervaring is in het ‘hier en nu’. Bijvoorbeeld; zie je lichaam als gezond en sterk, voel je energie bruisen en focus je daar een paar minuten op. Je hoeft geen hele scenario’s erbij te halen of te verzinnen; hou het eenvoudig, wéét simpelweg dat het zo is en maak de ervaring zo echt en levendig mogelijk.
  • Zo gauw het gewenste een feit is geworden in je leven, kun je je gaan richten op een volgend punt.

Het werkt het beste als je dit doet vlak na het ontwaken en vlak voor het slapen gaan.
Feel it, see it, hear it, taste it, dream it, fake it, until you make it.
Succes!

Nog geen reacties

    Reageer op dit artikel

    Top